کسبوکارها میتوانند از هر نوعی باشند، اما مدیریت ارتباط با مشتری یکی از عوامل اصلی است که همه کسبوکارها روی آن تمرکز میکنند و در عین حال معیارهای عملکرد تجاری را بهبود میبخشند. مدیریت ارتباط با مشتری، ستون فقرات مدیریت موثر عملکرد تجاری است. هنگامی که کارکنان شما روابط سازنده و مثال زدنی با مشتریان خود ایجاد می کنند، بهبود نرخ نگهداری راحت است. با این حال، میزان موفقیت این تلاش کاملا وابسته به انواع استراتژیها و فرآیندهای CRM است که برای دستیابی به نتایج مطلوب اجرا میشوند.
هنگام توسعه ی یک استراتژی برای بهبود عملکرد کسب و کار خود، باید به تعدادی از سوالات پاسخ دهید. پرسش هایی از جمله اینکه چگونه شاخص کلیدی عملکرد (KPI) را ردیابی کنم؟، چه معیارهای عملکرد دیگری را برای کسب و کارم باید اضافه کنم؟ کدام ابزار برای بهبود کارایی توصیه می شود؟ و آگاهی از اینکه CRM چگونه به مشاغل کمک می کند؟. همچنین این امکان وجود دارد که شما قبل از شناسایی استراتژی مناسب برای بهبود عملکرد کسب و کار خود، سوالات بی شماری را در ذهن تان داشته باشید. راه حل مناسب برای شناسایی ایرادات در عملیات شما و رونق کسب و کار شما این است که کسب و کار خود را با نرم افزار CRM ادغام کنید.
آیا می دانستید بر اساس یک مطالعه، تقاضا برای سیستم CRM در بین شرکت ها به شدت در حال افزایش است و به نظر نمی رسد که تقاضا متوقف شود. نرم افزار CRM یک راه حل موثر برای شناسایی اشکالات، تنظیم مجدد فرآیند و ساده کردن مدیریت عملکرد کسب و کار شما است. با ثبت نام برای CRM فروش می توانید کل فرآیند فروش خود را با قیمتی مقرون به صرفه پیگیری کنید. در این مطلب به شما خواهیم گفت که CRM چگونه به کسب و کارها در تجزیه و تحلیل عملکرد کسب و کار و بهبود بهره وری شما کمک می کند.
1. مشتریان خود را بشناسید
طبق گفته Capterra، پس از شروع استفاده از پلتفرم CRM توسط یک شرکت، رضایت مشتری و نرخ حفظ مشتری به طور قابل توجهی افزایش یافته است. یک سیستم CRM باعث تعامل و عدم شکاف بین مشتریان و کسب و کارها می شود. نتایج استفاده از CRM در مدیریت عملکرد کسب و کار بی پایان است. بنابراین پیشنهاد می شود که شرکت ها برای بهبود مدیریت عملکرد کسب و کار خود از CRM استفاده کنند. یکی از کاربردهای CRM شامل نقشه برداری از سفر مشتری است. بنابراین، تعامل با مشتریان بالقوه و افزایش نرخ تبدیل برای فروشندگان آسان است.
تقسیم بندی مشتری یک KPI مهم کسب و کار است و بهترین شرکت های CRM این ویژگی را ارائه می دهند. با نرم افزار CRM، نمایندگان فروش می توانند مشتریان خود را بهتر بشناسند و KPI ها را بر اساس تقسیم بندی مشتریان درک کنند. همچنین به آنها کمک میکند تا روی سرنخهایی تمرکز کنند که نرخ تبدیل بهتری دارند. در برخی موارد، آنها ممکن است استراتژی رهبری را بر اساس معیارهای عملکرد مالی اصلاح کنند.
2. کاهش هزینه های فروش
مزیت اصلی CRM مدیریت این است که هزینه فروش را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. تصور کنید که در یک چرخه از جذب سرنخ های جدید، واجد شرایط بودن آنها و سپس پیشبرد آنها در چرخه فروش عبور کنید. این کار هزینه سرمایه گذاری قابل توجهی از دیدگاه فروش و بازاریابی دارد. علاوه بر این، این امر مستلزم تلاش بیشتر تیم های فروش است که در آن تجزیه و تحلیل عمیق چشم انداز برای بهبود مدیریت عملکرد فروش انجام می شود. بدهی است که اگر سرمایه گذاری سودی به همراه نداشته باشد، می تواند بر کسب و کار شما تأثیر منفی بگذارد.
یک سناریوی جایگزین را تصور کنید که در آن محصولات خود را به مشتریان فعلی خود می فروشید. در اینجا مشتریان شما محصولات شما را می شناسند و تعامل فروشندگان با آنها و تبدیل آنها به مشتری بسیار ساده است. همچنین، در مقایسه با مقدار و منابع صرف شده برای تبدیل مشتریان جدید، سرمایه گذاری کمتری را شامل می شود. با این داده ها از راه حل های CRM، نمایندگان فروش می توانند تصمیم بگیرند که به کدام معیارها توجه بیش تری کنند و در عین حال کمتر بر معیارهای عملکرد ضعیف تمرکز کنند.
3. عملکرد کارکنان را پیگیری کنید
نرخ مشارکت کارکنان یک عامل اساسی است که باید در هنگام توسعه استراتژی های CRM در نظر گرفته شود. طبق یک مطالعه، با ادغام CRM در فرآیندهای کسب و کار، کارایی کارکنان تا 50 درصد افزایش می یابد. زیرا با توجه به کاهش زمان استفاده از کارمندان برای کارهای دستی، کارایی زمان بیش تری را در اختیار دارند. بنابراین کارمندان زمان بیشتری را برای تعامل با مشتریان بالقوه و زمان کمتری را صرف کارهای دستی می کنند. با گذشت زمان، رهبران تیم همچنین می توانند انتظار نرخ تبدیل بهتری داشته باشند.
با این حال، رهبر تیم تنها زمانی می تواند عملکرد کسب و کار را بهبود بخشد که شاخص های کلیدی عملکرد کسب و کار به درستی با عملکرد کارکنان همسو شوند. نرم افزار CRM به مدیران فروش این امکان را می دهد که عملکرد کارکنان خود را در زمان واقعی نظارت کنند و در نتیجه از هر نوع تاخیر در ارائه خدمات جلوگیری کنند. سیستم CRM عملکرد کارکنان را از لحظه ای که یک سرنخ به آنها اختصاص داده می شود و از طریق قیف فروش پیشرفت می کند، ردیابی می کند. سیستم مدیریت مشتری دیدار ابزارهای پیشرفته ای دارد که به مدیران فروش کمک می کند عملکرد کارکنان را ردیابی کنند و در صورت بروز سردرگمی اقدامات مناسب را انجام دهند.
4. بهبود رضایت مشتری
بر کسی پوشیده نیست که رضایت مشتری محرک اصلی بهبود عملکرد تجاری است. رضایت مشتری را می توان به عوامل مختلفی مانند خدمات مشتری، کیفیت محصول، سیستم پشتیبانی و بازخورد عمومی نسبت داد. برای دستیابی به رضایت مندی مشتری، یکی از عواملی که می توان از طریق سیستم CRM توسعه داد، خدمات مشتری است. هنگامی که تیم فروش و پشتیبانی شما خدمات عالی به مشتریان ارائه میدهد، اعتبار محصول یا خدمات شما افزایش مییابد و به لطف اعتماد ایجاد شده توسط تیمهای شما باعث میشود که مشتریان دوباره برگردند. CRM به شرکت ها کمک می کند تا پایه و اساس این کار(اعتماد سازی) را ایجاد کنند.
با راه حل مدیریت ارتباط با مشتری، می توانید خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید. به این دلیل که پلتفرم CRM یک بسته کامل است که سرنخ ها را هنگام ورود به سیستم شما ردیابی می کند. با ردیابی، فروشنده در تعامل با مشتری می تواند هر تعامل را مستند کند و از تحویل به موقع راه حل ها اطمینان حاصل کند. این ویژگی امکان انجام شدن کار را با نظم بیش تری فراهم می کند و اگر فروشنده ای برای برآورده کردن نیازهای مشتری یا مشتری احتمالی در دسترس نباشد، هر فروشنده می تواند کار را به عهده بگیرد. از این رو، می توانید رضایت مشتری را افزایش دهید.
5. امنیت داده های درجه یک
در این دنیا با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیکی، امنیت یکی از دغدغههای اصلی شرکتهایی است که به دنبال انتقال فعالیتهای تجاری خود به صورت آنلاین هستند. چندین ابزار مدیریت پایگاه داده توسط شرکت ها برای مدیریت تجارت شان استفاده می شود. با این حال، معضل زمانی به وجود می آید که نوع امنیت ارائه شده توسط این سیستم ها را بسنجید. از آنجایی که CRM یک پلتفرم تجاری کامل مبتنی بر ابر است، برای کسب و کارها بسیار مهم است که پلتفرم CRM را انتخاب کنند که بالاترین سطح امنیت را فراهم می کند.
علاوه بر این، کشورهای سراسر جهان نیز اجرای تعدادی از قوانین را برای محافظت از دادههای مشتریان آغاز کردهاند. بنابراین شرکت ها نیز به دنبال نرم افزار CRM هستند که داده های آن مطابق با قانون کشور باشد. با عضویت در CRM با امنیت چند لایه، شرکتها میتوانند این اطمینان را داشته باشند که تمام دادههای مشتریانشان به خوبی محافظت میشود و خطر کمتری برای به خطر افتادن دادهها وجود دارد. یک سیستم CRM ایمن اعتماد مشتری را به یک تجارت بهبود می بخشد و این امر باعث افزایش بهره وری کسب و کار می شود.
6. افزایش تحرک
دورکاری روش کار جهان را تغییر داده است. اکنون کارمندان از راه دور شروع به کار کرده اند و می توانند در هر زمان از هر کجا به مشتریان خدمات ارائه دهند. علاوه بر این، شرکت ها همچنین ثابت کرده اند که می توانند خدمات استثنایی به مشتریان را حتی در شرایط سخت ارائه دهند. این امر ساختار عملیاتی شرکت ها را تغییر داده است. برای دستیابی به این قابلیت، استفاده از راه حلی که قابلیت تحرک را به عنوان یک ویژگی مهم دارد، ضروری است. وقتی دادهها قابل حمل هستند، کارمندان میتوانند بدون زحمت از هر جایی به آن دسترسی داشته باشند.
اثربخشی CRM را می توان از طریق تحرک داده های مشتری و قابلیت ردیابی عملکرد کارکنان اندازه گیری کرد. این ویژگی عملکرد کلی کسب و کار را بهبود می بخشد. به راه حل های ارائه شده در CRM می توان در هر نوع وسیله ای مانند رایانه، تلفن همراه و تبلت دسترسی داشت. بنابراین، کارمندان به راحتی می توانند به مشتریان حتی زمانی که دور از محیط کاری خود هستند، راه حل ارائه دهند. این عامل تحرک، تاخیر در ارائه خدمات را کاهش می دهد و به کارکنان اجازه می دهد خدمات فوری به مشتریان خود ارائه دهند.
7. بهبود عملیات
تنها زمانی که بتوانید عملکرد فعلی خود را ارزیابی کنید، می توانید شکاف ها را در سیستم کاری خود شناسایی کنید. اغلب شرکتها از داشبوردها و نمودارها برای اندازهگیری KPIهای تجاری استفاده میکنند و برای بهبود عملیات مورد نظر خود اقدام میکنند. این عملیات زمانی که با فرآیندهای تصمیمگیری سریعتر ترکیب شوند، میتوانند بیشتر تقویت شوند. یک سیستم CRM هر دوی این امکانات را به کاربران خود می دهد. بهترین شرکت های CRM در حال برداشتن گام هایی برای ارائه راه حل های پیشرفته در این زمینه های کلیدی هستند زیرا تجزیه و تحلیل عملکرد کسب و کار برای بهبود پایداری هر کسب و کاری بسیار مهم است.
اتخاذ سیستمهای CRM کارآمد مانند دیدار ساعات کاری کارمندان را در کارهای تکراری به شدت کاهش میدهد و آنها را تشویق میکند تا نتایج بهتری ارائه دهند. با پیاده سازی نرم افزار CRM مبتنی بر اتوماسیون، کسب و کارها می توانند عملیات خود را بهینه کنند. ویژگیهای خودکار اعلانها، بهروزرسانیها و هرگونه اطلاعات مهم مربوط به عملکرد کارکنان و دادههای مشتری را ارائه میکنند.
نتیجه
نقش CRM در بهبود عملکرد کسب و کار به ویژگی های ذکر شده در بالا ختم نمی شود. برعکس، CRM یک راهحل ابری گسترده با برنامههای کاربردی قدرتمند، شامل ویژگیهای پیشرفته ای است و زمانی که شروع به استفاده از نرمافزار CRM مانند CRM دیدار میکنید، درها را به روی فرصتهای فراوان و امکانات بیپایان برای افزایش عملکرد کسبوکار خود باز میکنید.