مرز میان CRM و ابزارهای بازاریابی ایمیلی گاهی آنقدر باریک است که دیده نمیشود. داشتن نرم افزار CRM ضروریتر است یا نرم افزارهای بازاریابی ایمیلی؟ مزایای CRM نسبت به بازاریابی ایمیلی چیست؟ این ابزارها چطور ما را به اهداف آنلاین مارکتینگ میرسانند؟ مهمترین کاربردهای CRMو مهمترین کاربردهای بازاریابی ایمیلی چه هستند؟ و سؤالات بسیار دیگری که شاید در ذهنتان به وجود آمده باشد. به دلیل اهمیت این موضوع در دنیای تجارت امروزی، مقالهای آماده کردیم تا مفاهیم CRM و بازاریابی ایمیلی را شفافسازی کنیم.
اگر نگاهی به سایت دیدار و محتواهای موجود در آن کرده باشید، احتمالاً متوجه شدهاید که چقدر به کارآمدی و اهمیت CRM ایمان داریم. چه ابزار دیگری میشناسید که بتواند بیشتر از CRM به درک مشتریان و ارتباط با آنها کمک کند؟ از هرچه هم که بگذریم مشتریها قلب تپندهی کسبوکارها هستند و موفقیت بدون آنها غیرممکن است.
به تمامی روشها و – صد البته نرمافزارهای – مدیریت ارتباط با مخاطبان (چه سرنخ باشند چه مشتری)، CRM گفته میشود. این مدیریت حول کسب رضایت و وفاداری مخاطب تعریف میشود.
CRM صرفاً یک ابزار نیست؛ راهی است برای یافتن بهترین استراتژیهای تجاری، شناخت و رفع نیازهای مشتریان و رسیدن به اهداف شرکت. و صد البته برای جمعآوری و مدیریت چنین اطلاعات و اقداماتی، یک نرمافزار لازم است.
ابزارهای CRM تمامی اطلاعات مخاطبانتان را مدیریت میکنند تا بتوانید از آنها در راستای مدیریت استراتژیهایتان استفاده کنید؛ اطلاعات درونسازمانی و فعالیتهای تیم فروش و یا بازاریابی را هم مدیریت میکند. و از همه مهمتر با مرتبسازی دادههای مخاطبان، در پیادهسازی استراتژیهای فروش، بازاریابی آنلاین و تبلیغات به کمکتان میآید.
حتماً تا به امروز متوجه یک نکته شدهاید: شناخت مشتری کلید موفقیت تجارتهای آنلاین است. بدون داشتن اطلاعات کافی در خصوص چرخهی خرید مشتریان بالقوه، انتخاب استراتژیهای بلندمدت برای رسیدن به موفقیت غیرممکن است.
به همین دلیل است که CRM برایتان یک گزینهی ضروری است. اگر تمامی اطلاعات لازم برای شناخت نیازهای مخاطبان را داشته باشید و بتوانید فعالیتهای تیم فروش و بازاریابی را ثبت کنید، استراتژیهایی انتخاب میکنید که با موقعیت شما همخوانی داشته و شما را به اهدافتان میرسانند.
به علاوه بخشبندی (segmentation) یکی از عناصر کلیدی مدیریت ارتباط با مشتریان است. نرمافزار CRM کمکتان میکند تا پایگاه دادههایتان را بخشبندی کنید، استراتژیهایتان را برای بخشهای مختلف بهینهسازی و همواره مناسبترین استراتژی را برای بخشهای مختلف انتخاب کنید.
یادتان باشد که وقتی دربارهی نرمافزار حرف میزنیم، منظورمان نرمافزاری است که بتواند آخرین سوابق دادههای مسیرهای آنلاین، رفتارهای خرید و ترجیحات مخاطبان را نگهداری کند. ثبت دیتاهای جمعیتی-اجتماعی نیز برای شناخت پروفایل مخاطبان ضروری است. با استفاده از چنین نرمافزاری میتوانید مخاطبانتان را بخشبندی و لیستی از بخشهای مختلف تهیه کنید. چنین کاری شناسایی فرصتهای فروش را هم آسان میکند.
یادتان باشد که مهمترین ویژگی سیستم های CRM، انطباقپذیری است. چنین سیستمهایی هم باید با نیازهای وبسایت و هم با نیازهای تیم فروش و بازاریابی سازگار باشند. یعنی تیم شما با ابزاری سریع و آسان سر و کار دارند که میتوانند با استفاده از آن رفتارهای مخاطب را بررسی و اقداماتش را ثبت کنند. ارتباط درونسازمانی را هم فراموش نکنید.
قبل از آنکه به جزئیات بپردازیم، بیایید مفهوم ایمیل مارکتینگ را بررسی کنیم. ایمیل مارکتینگ یکی از مهمترین استراتژیهای دیجیتال است که نقشی کلیدی در موفقیت کسبوکارهای آنلاین ایفا میکند.
به عنوان مثال در روشهای درونگرا، از ایمیل برای تبدیل مخاطبان پایگاه به سرنخهای باکیفیت (فرصتهای فروش) و بهبود روابط با مشتریان استفاده میشود. به زبان ساده، بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین استراتژیهای افزایش نرخ تبدیل است. از بازاریابی ایمیلی همچنین برای برگزاری کمپینهای مارکتینگ و جلب رضایت مشتریان بالقوه نیز استفاده میشود.
اما تعداد چنین کمپینهای بسیار زیاد است و برای مدیریت آنها به یک نرمافزار نیاز پیدا میکنید. نرمافزارهای بازاریابی ایمیلی برای ایجاد لیست مخاطبان مورد استفاده قرار میگیرند. این نرمافزارها بر اساس اهداف و برند شما طراحی میشوند.
چنین ابزاری ارسال محتوای مرتبط – بر اساس موقعیت مخاطب در سفر خرید مشتری (همان پرورش سرنخ) – را آسانتر میکند. محتوای ارسالی از طریق ایمیل، موقعیت مشتریها در چرخهی عمر را جلوتر میبرد، آنها را به مصرفکنندههای نهایی تبدیل میکند و اعتماد مشتری را جلب میکند.
بیشتر بخوانید : معرفی نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ
انجام اتوماتیک، بخشبندی و شخصیسازی! اینها سه نکتهی کلیدی بازاریابی ایمیلی هستند. بدون اینها موفق نمیشوید.
با استفاده از سیستمهای اتوماتیک از زمانتان به صورت بهینه استفاده میکنید؛ چه در ارسال خبرنامهها باشد، چه در ارسال ایمیلهای محتوایی (پرورش سرنخ) و چه در پاسخ به سؤالات مشتری.
همانطور که قبلاً هم گفتیم، بخشبندی سازگاری کمپینهایتان را مشخص کرده و بر اساس علایق و ترجیحات مخاطبان عمل میکند. بخشبندی در تمامی استراتژیهای آنلاین اهمیت دارد؛ اما در بازاریابی ایمیلی خیلی مهمتر است. چرا که یک محتوا برای همهی مخاطبانتان مناسب نیست. پس اگر قصد دارید که با ارسال محتوا رضایت مشتری را جلب کنید، نمیتوانید بخشبندی را در نظر نگیرید.
شخصیسازی، تعامل با مخاطبان را تسهیل میکند و به اندازهی بخشبندی مهم است. همه به ایمیلهایی که مستقیماً با نام خودشان ارسال شده باشد توجه میکنند. با شخصیسازی، نرخ باز شدن ایمیلهایتان را چند برابر میکنید. به عنوان مثال میتوانید از ابزارهایی استفاده کنید که برای درج نام مخاطب در قسمت موضوع ایمیل و یا متن آن به کار میروند.
در قدم اول، باید نرمافزارهایی را انتخاب کنید که ابزارهای ویرایش متن و محتوای ایمیل را برایتان فراهم کنند. یعنی در حالت ایده آل باید بتوانید ایمیلهایی با HTML و یا CSS خودتان طراحی کنید تا مخاطب بتواند به ایمیل پاسخ دهد.
همگامسازی با نرمافزارهای CRM هم باید جز قابلیتهای ابزارهای ایمیل مارکتینگ باشد. بیدلیل نبود که صحبت را با CRM شروع کردیم. ابزارهای بازاریابی ایمیلی برای طراحی و ارسال اتوماتیک ایمیلها به کار میروند و اگر میخواهید پایگاه دادههایتان را بخشبندی و شخصیسازی کنید، باید این نرمافزارها را با CRM تلفیق کنید. یادتان نرود که موفقیت کمپینهای ایمیلی به میزان شناخت شما از مخاطب بستگی دارد.
آزمون و آنالیز هم برای موفقیت ضروری هستند. داشتن ابزارهایی برای اجرای تستهای A / B ایده آل است. اینگونه میفهمید که چه نوع ایمیلی بهترین نتیجه را به دنبال دارد. به علاوه اگر نرخ باز شدن ایمیل، bounce rate و نرخ کلیک را ندانید، سنجش میزان موفقیت محتوا و کمپین بازاریابی غیرممکن است.
حالا تشخیص تفاوت نرمافزارهای CRM و بازاریابی ایمیلی راحتتر است، اینطور نیست؟ درست است که مدیریت تمامی فعالیتهای بازاریابی آنلاین از طریق یک نرمافزار ایده آل است، اما وقتی چنین حالتی ممکن نیست، حداقل از نرمافزاری برای بازاریابی ایمیلی استفاده کنید که قابلیت تطبیق با نرمافزارهای CRM را داشته باشد.